با ظهور و تکثیر فرمتهای کتاب الکترونیکی، برخی از شرکتهای بزرگ نرمافزاری مانند Adobe با فرمت پیدیاف خود که در سال 1993 معرفی شد، مورد حمایت قرار گرفتند. دستگاههای کتابخوان الکترونیکی مختلف از قالبهای متفاوتی پیروی میکردند، اکثر آنها کتابها را تنها در یک یا چند قالب میپذیرفتند، در نتیجه بازار کتابهای الکترونیکی را بیش از پیش پراکنده کردند. به دلیل انحصاری بودن و محدود بودن تعداد خوانندگان کتاب های الکترونیکی، بازار نابسامان ناشران مستقل و نویسندگان تخصصی در مورد استانداردی برای بسته بندی و فروش کتاب های الکترونیکی اتفاق نظر نداشتند. قابلیت دسترسی دسترسی هر دو فرمت خوانندگان سه ویژگی را که در مورد کتابهای الکترونیکی و کتابهای چاپی دوست دارند ذکر کرده اند. کتابهای الکترونیکی بهراحتی کتابهای زیادی را در یک دستگاه ذخیره میکنند و میتوان آنها را در هر زمان و در هر مکانی خواند. در حالی که استفاده از زبان به طور کلی در حال حاضر به عنوان اساساً در محیط فیزیکی فوری مورد بررسی قرار می گیرد، خواندن روایی اساساً به عنوان وسیله ای برای جدا کردن آگاهی فرد از محیط در نظر گرفته می شود.
جمعیت شناسی: Reader در مقابل E
آثار ادبی چندوجهی معمولاً دارای مجموعهای از عناصر کلامی و غیرکلامی هستند که به صورت مشترک عمل میکنند و علاوه بر مادی بودن رسانه کتاب چاپی، تجربیات روایی منحصربهفردی را ایجاد میکنند. تحولات اخیر در رابطه با همه گیری کووید-19 به طور قابل توجهی بر در دسترس بودن آثار چندوجهی و دسترسی خوانندگان و محققان به آنها تأثیر گذاشته است. در حالی که مؤسسات با افزایش مواد آنلاین دیجیتالی به محیط در حال تغییر پاسخ داده اند، تجربه آثار ادبی چندوجهی در قالب دیجیتال، در صورت وجود، می تواند چندین جنبه از تجربه خواندن را به خطر بیندازد. قالب فیزیکی پیچیده و همچنین چاپ محدود این گونه آثار باعث می شود که کتابخانه ها و سایر مؤسسات تمایلی به اسکن و انتشار آنها برای دسترسی عمومی نداشته باشند.
برای مثال، تمام کتابهایی که قبل از سال 1923 چاپ شدهاند، در مالکیت عمومی در ایالات متحده هستند، که به وبسایتها امکان میدهد نسخههای کتاب الکترونیکی این عناوین را به صورت رایگان میزبانی کنند. تحقیقات نشان داده است که دانشآموزانی که از خواندن لذت میبرند و زمان بیشتری را به خواندن در داخل و خارج از مدرسه میگذرانند، از نظر تحصیلی برتری دارند و بهتر از کسانی که مطالعه نمیکنند، بهتر مطالعه میکنند (اندرسون و همکاران، 1988؛ مول). دلایل اصلی مردم برای خرید کتاب های الکترونیکی احتمالاً قیمت های پایین تر، افزایش راحتی و انتخاب بیشتر عناوین است. تا سال 2014، 28 درصد از بزرگسالان یک کتاب الکترونیکی خوانده بودند، در مقایسه با 23 درصد در سال 2013.
آیا این بدان معناست که کتاب های صوتی برای خواندن شما خوب هستند؟
با استفاده از کتاب های الکترونیکی، کاربران می توانند عناوین را به صورت آنلاین مرور کنند و پس از انتخاب و سفارش عناوین، کتاب الکترونیکی می تواند به صورت آنلاین برای آنها ارسال شود یا کاربر می تواند کتاب الکترونیکی را دانلود کند. در اوایل دهه 2010، کتابهای الکترونیکی در ایالات متحده از جلد گالینگور پیشی گرفتند. کتابهای صوتی بهطور سنتی برای زبانآموزان زبان دوم، دانشآموزان ناتوان در یادگیری، و خوانندگان یا ناخوانندگان مشکلدار استفاده میشود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از سایت چارخونه پلاس بازدید نمایید
در بسیاری از موارد، کتابهای صوتی در کمک به این دانشآموزان برای دسترسی به ادبیات و لذت بردن از کتاب موفق عمل کردهاند. اما آنها به طور گسترده با خوانندگان متوسط، مشتاق یا با استعداد استفاده نشده اند.
روگووسکی میگوید که با دانشآموزان جوانتر، که هنوز در حال توسعه مهارتهای خواندن خود هستند، امکان استفاده بیش از حد از کتابهای صوتی وجود دارد. او میگوید: «این مسئله زمانی تبدیل میشود که به جای آموزش خواندن به دانشآموزان، به آنها اجازه میدهیم برای مدت طولانیتری به کتابهای صوتی گوش دهند، بهویژه در کلاسهای انگلیسی ما. اما او اضافه میکند که کتابهای صوتی همچنان میتوانند برای نمرات پایینتر مفید باشند، زیرا میتوانند به آنها کمک کنند تا از خواندن لذت ببرند. در دهه 2000، روند فروش کتاب های چاپی و الکترونیکی به سمت اینترنت حرکت کرد، جایی که خوانندگان کتاب های کاغذی سنتی و کتاب های الکترونیکی را در وب سایت ها با استفاده از سیستم های تجارت الکترونیک خریداری می کردند. با کتابهای چاپی، خوانندگان به طور فزایندهای تصاویر جلد کتابها را در وبسایتهای ناشران یا کتابفروشیها مرور میکنند و عنوانها را به صورت آنلاین انتخاب و سفارش میدهند. سپس کتاب های کاغذی از طریق پست یا خدمات تحویل دیگری به خواننده تحویل داده می شود.
با توجه به این واقعیت که دسترسی به خط بریل چالش برانگیز بود، و تغییر قابل توجهی از بریل به عنوان ابزار اصلی خواندن وجود داشته است (سیلورمن علیرغم رشد در فرمتهای دیجیتالی خاص، تعداد نسبتاً کمی از آمریکاییها فقط از کتابهای دیجیتال (که شامل کتابهای صوتی و الکترونیکی میشوند) به استثنای کتابهای چاپی استفاده میکنند. حدود 33 درصد از آمریکایی ها در این فرمت های دیجیتال مطالعه می کنند و همچنین کتاب های چاپی می خوانند، در حالی که 32 درصد می گویند که فقط کتاب های چاپی می خوانند. فقط 9 درصد از آمریکایی ها می گویند که فقط کتاب ها را در قالب های دیجیتال می خوانند و در 12 ماه گذشته هیچ کتاب چاپی نخوانده اند. مانند کتاب های الکترونیکی، کتاب های صوتی نیز صنعت را برای نویسندگان، ناشران و خوانندگان متحول کرده است.
و تا سال 2014، 50? از بزرگسالان آمریکایی یک کتابخوان الکترونیکی یا یک تبلت داشتند، در حالی که 30? دارای چنین دستگاه هایی در سال 2013 بودند. مطالعه روگووسکی، گوش دادن به کتابهای صوتی را با خواندن کتابهای الکترونیکی مقایسه کرد و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مردم هنگام خواندن یک کتاب چاپی سنتی به جای کتاب الکترونیکی، مطالب بیشتری را حفظ میکنند. همچنین ممکن است یادگیری با گوش دادن دشوارتر باشد، هر چه موضوع پیچیده تر باشد.
از نظر دسترسی، کتابهای چاپی به وضوح بازنده هستند، حتی اگر هنوز محبوبترین قالب برای کتابها هستند. کتابخوانهای الکترونیکی، ادبیات را برای خوانندگان کم بینا که میتوانند اندازه فونت را تنظیم کنند، در دسترستر کردهاند. به همین دلیل کتاب های الکترونیکی به طور فزاینده ای در بین خوانندگان مسن محبوب هستند. کتابهای صوتی طیف وسیعتری از مزایا را برای خوانندگان ناتوانی که آسیب شنوایی ندارند ارائه میکنند. آنها نیازی به نگه داشتن آنها مانند یک کتاب چاپی یا کتابخوان الکترونیکی ندارند که باعث می شود برای افراد دارای انواع ناتوانی های جسمی راحت تر باشند.
لطفاً جهت دسترسی به لیست بهترین دانلود کتاب صوتی زندگینامه کلیک کنید
بسیاری از خوانندگانی که دچار آسیبهای مغزی یا مشکلات عصبی هستند نیز از این که میتوانند از طریق کتابهای صوتی بدون استفاده از چشمان خود برای خواندن لذت ببرند، قدردانی میکنند.
مطالعه ما نشان داد که خط بریل تنها قالبی است که توسط معلولان چاپی در آموزش ویژه در غنا استفاده میشود. انتخاب بحث گروهی متمرکز و مصاحبه به دلایل عملی تعامل کلامی و جمعآوری دادههای دست اول و نیز به این دلیل بود که محققان نمیتوانستند به خط بریل بخوانند و شرکتکنندگان نمیتوانستند چاپ را بخوانند. این مقاله چالش دسترسی به کتابهای خط بریل را مورد بحث قرار میدهد و مواردی را برای پذیرش کتابهای صوتی بهعنوان قالب خواندن تکمیلی برای معلولان چاپی در آموزش ویژه در غنا مطرح میکند. استدلال شده است که گوش دادن به کتابهای صوتی خواندن نیست و استفاده از کتابهای صوتی نسبت به خواندن کتابهای چاپی پایینتر است، زیرا میتوان آن را «تقلب» در نظر گرفت (Rogowsky et al., 2016). با این حال، ولفسون اظهار داشت که "شواهد از این مفهوم حمایت می کند که گوش دادن به کتاب های صوتی بسیار شبیه به خواندن است، زیرا خوانندگان و شنوندگان هر دو به روش های کاملاً یکسانی به کتاب های مربوطه خود پاسخ می دهند" (ص. 107). همچنین، تاترسال والین و نولین فاش کردند که «با اصلاح کتاب چاپ شده به خدمات اشتراک کتاب صوتی، خواندن از طریق گوش دادن به جایگزینی محبوب برای خواندن از طریق دیدن تبدیل شده است» (ص. 470).
وقتی راویهای حرفهای، بازیگران شناختهشده و گاهی خود نویسندگان کتاب را میخوانند، بُعد بیشتری به تجربه بلندخوانی میافزایند و از طریق عطف، لحن، گویش، قدمزدن، مکث، سکوت، و تفاوتهایشان به الگوهایی برای خواندن تبدیل میشوند.
ناشران میتوانند نسخههای صوتی کتابهای خود، بهویژه کتابهای مدرسه را برای پلتفرمها و دستگاههایی که مناسب مدلهای تجاری خود میدانند، مانند سیدی، آیپاد، پخشکنندههای MP3، با گزینههایی برای دانلود و پخش جریانی، در دسترس قرار دهند. از آنجایی که تامین مالی برای تولید کاتالوگ برای تولیدکنندگان کتاب های صوتی چالشی است، برای دولت، تامین کننده اصلی کتاب های درسی برای مدارس در غنا، مهم است که بودجه را به عنوان کمک هزینه در دسترس قرار دهد. دسترسی برابر به کتاب ها و سایر مواد آموزشی فرصت های برابری را برای همه فراهم می کند تا تحصیلات را کسب کنند، مهارت ها را توسعه دهند، و پتانسیل های کامل خود را بشناسند. مطالعه ما با تکیه بر دادههای جمعآوریشده از طریق بحثهای گروهی متمرکز و مصاحبه، دسترسی و استفاده از کتابهای به خط بریل توسط معلولان چاپی در مدارس/آموزشهای ویژه در غنا را مورد بحث قرار میدهد. این مطالعه نشان داد که عرضه و دسترسی به کتابهای به خط بریل توسط دانشآموزان و معلمان برای حمایت از آموزش و یادگیری، عمدتاً به دلیل چالشهای تولید ناکافی است.